-->

selamat bercuti ?

asalammualaikum dan selamat sejahtera semua , apa khabar ?

menjelang berakhirnya bulan november ini kebanyakan daripada kita berpendapat bahawa guru berada dalam zon selesa kerana sekolah bercuti . memang benar sekolah sedang bercuti tetapi guru masih lagi dibekalkan dengan beberapa kerja rumah yang agak akademik . disamping menjadi pengawas peperiksaan spm dan stpm yang akan berakhir 16 disember ini kita juga terpaksa melakukan penulisan perancangan akademik bagi tahun 2010 dari segi perancangan strategik , penulisan plan taktikal dan pelan tindakan . semuanya perlu dilakukan sebelum hujung tahun bermula. bagi pihak pengurusan sekolah pula perbincangan mengenai mata pelajaran tahun hadapan akan dibuat sepanjang bulan disember kerana penetapan pihak kementerian bagi mata pelajaran spm tahun hadapan dihadkan pada 10 / 11 mata pelajaran sahaja.jadi timbul bermacam reaksi bagaimana nanti mata pelajaran elektif mana yang akan dibuang , bagaimana nasib guru tersebut dll . pemilihan guru yang akan mengajar mata pelajaran tertentu juga menimbulkan masalah kerana terdapatnya beberapa tenaga pengajar baru pada akhir tahun dan faktor perpindahan guru antara negeri yang berkuatkuasa pada bulan disember dan januari 2010 nanti.
senario ini akan sedikit berbeza daripada tahun hadapan apabila jumlah pelajar tingkatan satu akan memasuki alam persekolahan menengah mendaftar pada sekitar hujung disember ini. bilangan pelajar di dalam sesebuah kelas terpaksa dimaksimakan kerana mengikut tuntutan semasa. maka sudah dapat difikirkan pada tahun hadapan suasana penuh dalam kelas akan mengambil tempat.

inilah yang sedang berlaku ....... yang tidak diketahui oleh ramai orang disekeliling kita yang bukan bergelar guru.....
selamat bercuti ?

0 Response to "selamat bercuti ?"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel