-->

ibu bapa berkira dengan perbelanjaan pendidikan anak-anak

asalamualaikum dan selamat sejahtera semua

minggu ini agak sibuk dengan menjadi pengawas spm yang sedang berlangsung hingga 16 disember 2009. jadi sepanjang cuti persekolahan ini masih sibuk ke hulu ke hilir menguruskan peperiksaan spm.

isu politik memang panas sepanjang tahun . namun itu bukan kecenderungan blog ini. biarlah mereka berpolitik sepanjang tahun bahkan sepanjang hayat sekalipun.

namun saya berasa agak sedikit kecewa dengan beberapa isu yang berkaitan dengan peranan ibu bapa dalam hal menyara persekolahan anak mereka . kebanyakan daripada ibu bapa masih berkira dengan persoalan kewangan yang dianggap beban kepada mereka dalam tempoh persekolahan anak-anak.keadaan ini sedikit mengecewakan kerana kepentingan pelajaran anak-anak sebenarnya lebih penting daripada menyewa astro yang jumlahnya tidak pernah surut bahkan semakin meningkat saban tahun. kerajaan telah membelanjakan pelbagai peruntukan dari segi gaji guru , prasarana sekolah , prasarana sukan , pakaian uniform kokurikulum , buku teks dan pelbagai bantuan namun sepanjang pengetahuan penulis hampir setiap sekolah menghadapi masalah ibu bapa gagal membayar yuran persekolahan anak mereka yang berjumlah RM 44 hingga RM 50 setahun bagi setiap anak dan mungkin RM 20 - RM 40 untuk bayaran PIBG bagi sesebuah keluarga.

entah .....
kenapa ianya terjadi ..... manjakah ibu bapa sekarang ini ?
entah ?

0 Response to "ibu bapa berkira dengan perbelanjaan pendidikan anak-anak"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel