Jumaat, 22 Januari 2010

Menjiwai tugas pendidik kunci kejayaan - Tokoh Guru

MELAKA 16 Mei 2008 - Tiga Tokoh Guru Kebangsaan 2008 menasihatkan barisan generasi baru warga pendidik agar menjiwai tugas mereka sebagai pendidik dalam menghadapi cabaran getir dalam arus pemodenan yang kian pesat berlaku pada hari ini.
Mereka berpendapat, sekiranya guru mengajar dalam suasana yang seronok selain minat yang mendalam dalam profesion tersebut, mereka pasti menjadi guru yang cemerlang seperti yang disasarkan oleh kerajaan.

Datuk Dzulkarnain Abd. Rahman, 69, Abu Bakar Shawkat Ali, 63 dan K. Krishnasamy, 68, mengakui untuk menjadi pendidik yang cemerlang, setiap guru wajib mengetahui dan memahami peranan masing-masing dalam mendidik pelajar.
Bagi Dzulkarnain, sifatnya yang obses terhadap bidang pendidikan dan sentiasa terbuka dalam mendidik para pelajarnya telah menjadikan beliau sebagai guru yang cemerlang dan tidak pernah jemu mengalas tugas sebagai pendidik selama lebih 40 tahun.

Abu Bakar dan K. Krishnasamy pula berpendapat, profesion perguruan merupakan tugas yang murni kerana ia mendidik anak bangsa menjadi manusia berguna kepada negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan