Sabtu, 27 Februari 2010

NOTA CIKGU HAMZAH 17

MEMPERKASA IKLIM POSITIF SEKOLAH


1. Selepas empat tahun berturut-turut (1997-2000) SKJ 17 telah berjaya mengangkat
martabat dan imej sekolah meneruis penacapaian UPSR, sayang keputusan dan
pencapaian UPSR tahun ini (2000) telah tidak dapat mempertahankan ‘peningkatan
berturut-turut’ ini.

2. Biarpun pencapaian UPSR 2001 menunjukkan peningkatan dari segi kualiti murid
memperolehi 5A seramai 4 orang atau 6.55% berbanding tiada calon 5A atau 0%
UPSR 2000, namun peratus kelulusan keseluruhan telah merosot sebanyak 9.8%
Daripada 67.2 % tahun 2000 kepada 57.4% tahun 2001.

3. Kesan pencapaian tersebut kedudukan SKJ 17 telah ‘jatuh’ ke tempat keduapuluh
empat berbanding tempat kesepuluh tahun lalu; kelima belas berbanding tempat
keempat tahun lalu di kalangan kategori sekolah-sekolah Felda; dan juga jatuh
tempat ketiga di kalangan sekolah-sekolah kelompok Jengka B berbanding tempat
pertama dua tahun lepas.

4. Oleh itu tahun 2002 adalah tahun cabaran kita menebus ‘kemerosotan’ ini secara
kolektif dan bersepadu terutama segi ‘memperkasa iklim positif sekolah’ agar
budaya (culture) dan iklim (climate) yang menjurus dan memfokus kepada kualiti,
kecemerlangan dan kegemilangan secara tersusun dan strategik.

5. Dr. Larry Sackney (1988) mendefinisikan budaya (culture) sebagai “The way things
are done around here” atau “What people believe does or does not work in their
workplace.”

6. Manakala iklim (climate) diertikan sebagai “The perception that individuals have of
various aspects of the internal environments of the school and that influences their
behaviour.”

7. Bagi mewujudkan iklim positif sekolah kita haruslah fahami dan sedar aspek-aspek
penting ciri-ciri iklim yang terbahagi kepada dua iaitu: iklim akademik dan iklim
sosial.

8. Empat aspek yang perlu ada dan berfungsi secara positif (pula) adalah:
- kemahiran guru
- kemahiran kepimpinan
- proses kolaborasi
- pujian dan hadiah.

9. Iklim sosial yang positif pula perlu meliputi ciri-ciri berikut:
- rupa dan keselesaan (kebersihan, keceriaan, keselmatan dan sebagainya)
- peluang partisipasi murid
- norma rakan sebaya
- tadbiran staf-murid; hubungan dan sokongan.

10.Dengan demikian, amatlah penting bagi semuanya dapat memahami semua aspek dan
ciri-ciri ini yang menjadi asas kepada pembentukan dan pewujudan iklim yang bukan
sahaja sihat malah kondusif dan positif, dan juga sebgai manifestasi iltizam dan kesu-
ngguhan merealisasikan pendidikan gemilang peringkat sekolah.




CEGAH SEBELUM PARAH USAHA ATASI KEADAAN
YANG MUNGKIN JADIKAN ORGANISASI PUNAH-RANAH



1. Benarkah semua guru terlatih itu profesional, berkesan atau dedikasi dan komited
terhadap tugas pengajaran dan pembelajaran?

2. Sekalipun kita menganggap diri kita terlatih, profesional, bersikap positif, sudah
cukup layakkah kita mencapai status itu? Atau adakah cukup sekadar beranggapan
sahaja tetapi tidak ‘diiktiraf’ oleh pihak kedua atau ketiga?

3. Siapakah pihak kedua dan ketiga ini? Siapakah ‘pelanggan’ kita di dalam organisasi
dan di luar organisasi?

4. Jika kita benar-benar profesional dan sedar lagi faham kesan-akibat atau implikasinya
secara menyeluruh tentulah kita tidak sanggup melakukan perkara-perkara yang dilihat
oleh ‘pelanggan’ dan ‘rakan’ sebagai sangat tidak profesional dan menyeleweng
pula!

5. Apakah contoh-contoh yang sering berlaku dan wujud? Antaranya;
i) Kita tidak mengajar! Perbuatan tidak amanah dan tidak bertanggungjawab
sekali!Kita masuk kelas tetapi tidak mengajar...betulkah perbuatan ini? Di mana
konsep “Guru Mengajar Murid Belajar” itu dipraktikkan?
ii) Kita tidak peduli! Apakah kerana tidak terlibat dengan murid-murid yang bakal
menghadapi peperiksaan, kita fikir kita tidak terlibat dan kerana itu kita tidak pe-
duli? Di mana slogan “We Care, We Share and We Excel” dijelmakan dalam
budaya kerja berpasukan?
iii) Kita tidak ada kualiti kerja! Kerana terperangkap dengan pemikiran ‘ambil
mudah’... kerja-kerja kita sering tidak berkualiti, tidak teliti dan merosakkan misi
dan visi. Kerja ‘merekod’ misalnya Kad Ujian Bulanan, Jadual Kedatangan dan
sebagainya disalah catat kerana tidak teliti—beri kesan bukan sedikit kepada
murid terlibat.

6. Oleh kerana sifat bekerja di dalam organisasi juga melibatkan orang-orang lain, maka
tidaklah sukar kita mendapat maklum balas sama ada secara ‘melihat’, ‘memerhati’,
‘mendengar’ hingga ke tahap ‘menyiasat’ apa jua senario, gelagat dan perlakuan yang
kita lakukan. Dan janganlah lupa selain ‘rakan sejawat’, murid-murid kita sendiri ada-
lah ‘sumber maklumat’ dan ‘penilai prestasi’ sebenar kita.

7. Dalam realiti sesebuah organisasi ia tidak mantap atau stabil dalam erti kata yang mut-
lak; sedikit sebanyak akan wujud keadaan-keadaan yang memungkinkan ‘kemerosot-
an’ dan ‘kelemahan’ dan kerana itu ‘gejala-gejala’ ini perlu dikenal pasti lebih awal
dan langkah membanterasnya diambil segera dengan maksud dan tujuan “Cegah
Sebelum Parah”.

8. Sebagaimana yang pernah saya sebut bahawa di antara ‘keunggulan dan realiti’,
ada ruang (yang luas) untuk kita ‘membuat pilihan’ dan melakukan ‘perjuangan’
meningkatkan prestasi dan posisi, sedar dari ilusi dan mimpi, menghayati konsep
“Guru Mengajar Murid Belajar” ibarat seperti ‘Mengajar Anak Sendiri!’

9. Ibarat sebuah perahu (menongkah arus menuju matlamat); jika ada seorang daripada
kita enggan ‘berkayuh dan mendayung bersama-sama’ maka terjejaslah ‘halaju’
perahu di samping sang pengemudi sibuk membetulkan ‘haluan’, tenaga dan masa
habis di pertengahan jalan. Akibatnya: rosak semua bukan seorang.

10.Oleh itu marilah perbetukan ‘niat’, pulihkan ‘semangat’, tunjukkan ‘minat’ dalam
melaksanakan ‘khidmat’; agar imej yang baik kekal tersemat di dalam kalbu dan
minda anak didik kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan