-->

PROSES MEWUJUDKAN SEKOLAH BERKESAN/EFEKTIF

PROSES MEWUJUDKAN SEKOLAH BERKESAN/EFEKTIF

Di dalam mewujudkan Sekolah Berkesan memerlukan proses yang panjang dan pendekatan yang bersesuaian. Hasilan dari sekolah berkesan ialah kejayaan atau kejayaan sekolah berkenaan dalam beberapa bidang yang menjadi matlamat / targetnya utamanya.

PENDEKATAN SEKOLAH BERKESAN KEJAYAAN

Mengikut “literature review” antara pendekatan yang digunakan untuk mewujudkan sekolah berkesan ialah:

“The Goal-Attaiment Approach “ atau Pendekatan Pencapaian Matlamat.” Melalui pendekatan ini, seluruh sumber dan tenaga ditumpukan ke arah mencapai matlamat sekolah dan sekolah itu dianggap berkesan dan berjaya jika matlamat yang telah dipernyatakan tercapai. “ The Process Approach “ atau Pendekatan Melalui Proses.” Untuk pendekatan ini, ditegaskan kejayaan pelajar (student outcomes) adalah hasilan dari proses pengajaran guru di bilik darjah di samping proses kepemimpinan pengetua atau guru besar yang terlibat secara langsung sebagai sebagai sebagai “instructuonal leader” “ The Enviromental - Response Approach “ atau pendekatan Gerakbalas Persekitaran”

Mengikut pendekatan ini, sekolah akan cuba seboleh mungkin memajukan bidang-bidang yang boleh menyakinkan masyarakat “stake-holders” bahawa sekolah sudah berkesan mengikut kriteria yang menjadi kayu ukurnya. Apa jua pendekatan yang kita pilih, proses umumnya adalah berdasarkan apa yang kita mahu, ditahap mana kita sekarang dan apa yang patut kita buat.

WHAT SHOULD WE DO AND WHERE ARE WE NOW HERE SHALL WE BEGIN WHERE DO WE WANT TO GO

Dalam proses menuju ke tahap sekolah berkesan, kita melihat di mana patut mula dalam rantaian tindakbalas kita. Lain ststus semasa sekolah, lain pula titik mula dan rantaian tindakbalasnya. Satu contoh model rantaian tindakbalas: mengembeling tenaga & usaha meningkatkan pretasi akademik bila aspek akademik meningkat keyakinan guru meningkat mereka terus mencintai profession keguruan “Self-esteem” guru meningkat lebih menyukai & menyayangi pelajar disukai / diminati pelajar meningkatkan rasa saling hormat-menghormati sayang – menyayangi guru seronok mengajar, pelajar seronok belajar pengajaran & pembelajaran menjadi lebih berkesan meningkatkan aspek-aspek lain sekolah terus maju
“everybody motivated and inspired to work hard smartly, happily and continuously to achieve shared vision and values”

0 Response to "PROSES MEWUJUDKAN SEKOLAH BERKESAN/EFEKTIF"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel