-->

Proposal Kajian Tindakan Mengatasi Masalah Ponteng di Sekolah.

Proposal Kajian Tindakan Mengatasi Masalah Ponteng di Sekolah.

Mengenal pasti Punca Pelajar Ponteng Sekolah

Sekolah : SK Mat Deris, Jerantut, Pahang.
Kumpulan Penyelidik : JK Disiplin dan Sahsiah.


Isu:

1. Didapati murid-murid selalu tidak hadir ke sekolah secara berpola.
2. Terdapat juga aduan daripada masyarakat setempat tentang murid-murid sekolah ini yang kelihatan berkeliaran di luar kawasan sekolah pada waktu persekolahan.
3. Murid-murid lain juga ada mengadu tentang kawan-kawan mereka yang selalu ponteng sekolah.


Refleksi Masalah:

Apabila dipantau dan dibuat analisa terhadap jadual kedatangan murid, didapati murid yang sama tidak hadir ke sekolah dengan kerap dan mempunyai pola tertentu.

Menurut Ismail Yusof (1982)
“Ponteng sekolah bolehlah dianggap sebagai satu perbuatan menjauhkan diri dari kelas atau mata pelajaran atau tidak hadir langsung ke sekolah tanpa keizinan guru atau ibu bapa.”

Menurut buku Panduan Bagi Mengatasi Masalah Ponteng Di Sekolah yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (1994), sebab-sebab ponteng boleh dibahagi kepada empat faktor:

• Diri pelajar sendiri
• Keluarga
• Sekolah
• Rakan sebaya


Objektif

Am
1. Menarik minat murid untuk datang ke sekolah.

Khusus

1. Mengurangkan kadar ponteng sekolah.
2. Menyedarkan murid tentang kesan negatif ponteng sekolah.


Kumpulan Sasaran

Semua murid tahap 2 SK Mat Deris, Jerantut.

Tindakan yang DiAmbil

Menjalankan program “ Jom ke Sekolah” untuk tempoh 10 bulan ( Februari hingga November ).

 Kempen Kedatangan penuh.
• Murid yang penuh kedatangannya dalam tempoh kempen dijalankan akan diberi (hadiah dan Sijil). Penilaian untuk anugerah akan dilakukan di setiap semester.

 Pertandingan pembinaan Sudut Ilmiah.
• Murid-murid akan diberi satu sudut dan perlu menyiapkan dalam tempoh masa tertentu.

 Kursus Motivasi.
• Dijalankan oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling sekolah.

 Ceramah Kesedaran kepada murid.
• Penceramah luar /Pakar Motivasi. Ceramah berkaitan masalah ponteng sekolah dan kesan-kesan buruknya.

 Program Mentor-mentee.
• Setiap guru dikehendaki membimbing menteenya yang bermasalah. Perjumapaan diadakan secara berkala atau bila-bilamasa perlu. Guru akan mengumpulkan maklumat dengan menggunakan instrument yang disediakan.

 Dialog dengan ibu bapa.
• Adakan majlis dialog dengan ibu bapa berkaitan dengan masalah ponteng. Majlis dikendali oleh Guru Bimbingan sebagai moderator. Ahli panel tediri daripada Guru Besar, GPK HEM, Pakar Motivasi dan Pengerusi PIBG.

 Pertandingan permainan dalaman.
• Diadakan untuk murid-murid yang datang awal ke sekolah. Ia bertujuan memenuhi masa senggang murid-murid dengan aktiviti berfaedah. Dengan cara ini dapat menarik minat murid untuk sentiasa berada di sekolah pada waktunya.


 Majlis Penganugerahan Kempen Kedatangan Penuh.
• Majlis ini diadakan pada setiap akhir semester persekolahan bagi menghargai murid-murid yang hadir sepenuhnya sepanjang semester tersebut.



Ismail Yusof (1983). Disiplin Di sekolah:”Ponteng Sekolah” Laporan Persidangan
Nasional Mengenai Kaum Remaja Di Malaysia, Kuala Lumpur: Universiti
Malaya.PP 91-103.

57 Responses to "Proposal Kajian Tindakan Mengatasi Masalah Ponteng di Sekolah."

  1. Salam Tuan,
    Mohon copy artikel tuan. Sungguh berguna untuk saya laksanakan di sekolah. Moga Tuhan merahmati tuan.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Tuan, saya mohon kebenaran copy proposal Tuan sebagai rujukan kepada esei saya. Saya mendoakan kesejahteraan tuan
    Terima kasih Tuan

    BalasPadam
  3. Salam Tuan, saya mohon untuk copy idea2 tuan.

    BalasPadam
  4. terima kasih atas contoh proposal tuan . saya memohon kebenaran untu mengambil sedikit idea dari proposal tuan..terima kasih..

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum. mohon keizinan tuan, saya copy proposal untuk panduan/rujukan masalah ponteng disekolah saya.Semoga sentiasa memberkati tuan dan ajk disiplin dan sahsiah

    BalasPadam
  6. Salam tuan, mohon keizinan untuk menjadikan propposal tuan sebagai bahan rujukan saya untuk pelaksanaan program di sekolah. terima kasih.

    BalasPadam
  7. salam tuan, mohon share untuk panduan kajian saya juga.. terima kasih..

    BalasPadam
  8. Mohon copy ye untuk faedah murid saya. Tq

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum tuan. mohon untuk dapatkan sedikit maklumat sebagai perkongsian minda kepada kerja-kerja pendidikan. terima kasih.

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum.
    mohon copy utk menjna ilmu

    BalasPadam
  11. salam.tuan, mohon utk copy perkongsian idea yang dipaparkan.

    BalasPadam
  12. MOHON PERKONGSIAN PROPOSAL TUAN SEBAGAI RUJUKKAN SAYA DI SEKOLAH.
    TERIMA KASIH

    BalasPadam
  13. salam tuan , mohon satu copy kepada saya untuk dijadikan rujukkan kepada proposol kajian tindakan saya

    BalasPadam
  14. assalamualaikum . mohon kbenaran utk copy err~~ terima kasih .

    BalasPadam
  15. assalamualaikum tuan, mohon kebenaran utk copy sbgi panduan mrangka proposal UBK. mudah2an dimurahkan rezki dan dipanjangkan usia. amin... terima kasih

    BalasPadam
  16. salam tuan.... mohon kebenaran utk copy...terima kasih

    BalasPadam
  17. assalamualaikum tuan...info yang amat berguna, mohon kebenaran untuk share. Terima kasih yang tidak terhingga.

    BalasPadam
  18. Mohon kebenaran utk copy. Tuhan memberkati

    BalasPadam
  19. Assalamualaikum tuan..., mohon keizinan untuk copy idea tuan. Terima kasih yang tidak terhingga.

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum.. Tuan mohon copy untuk dijadikan contoh unit kaunseling sekolah saya. Terima kasih

    BalasPadam
  21. salam tuan..saya mohon copy maklumat ini untuk panduan saya ya..ia sgt berguna

    BalasPadam
  22. mohon untuk berkongsi

    BalasPadam
  23. Salam tuan, mohon untuk berkongsi info yang bermakna ini.terima kasih

    BalasPadam
  24. As salam. Mohon gunakan utk kajian laporan kes ponteng sekolah subjek Bimbingan dan Kaunseling. Terima kasih

    BalasPadam
  25. Salam tuan.mohon jasa baik nak guna bahan utk kajian kes saya.saya doakan tuan lebih berjaya.

    BalasPadam
  26. Selamat petang tuan. Sangat berinformasi. Mohon untuk rujukan. Terima kasih.

    BalasPadam
  27. Assalam tuan.. Mohon copy untuk rujukan.. tq..

    BalasPadam
  28. asslamualikum... mohon utk copy,... mga ilmu ini dapat memberi manfaat pada sy dan berpanjagn utk pihak tuan....

    BalasPadam
  29. Assalam,mohon copy untuk rujukan. Terimakasih

    BalasPadam
  30. As salam . mohon copy untuk rujukan sekolah kami. Terima kasih.

    BalasPadam
  31. assalamualaikum, mohon share, sbg rujukan sy, TQVM

    BalasPadam
  32. Mohon copy ut rujukan saya....terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Mohon kebenaran tuan untuk copy bagi tujuan rujukan kajian tindakan sekolah saya. Terima kasih

      Padam
  33. salam,
    mohon izin pihak tuan untuk berkongsi idea bagi menangani gejala ponteng di sekolah saya tksh

    BalasPadam
  34. Salam. Satu perkongsian yang bijak. Mohon kebenaran untuk menggunakan modul kajian tersebut untuk kepentingan anak didik. tk

    BalasPadam
  35. Mohon copy untuk kajian tindakan saya terhadap murid lewat dan ponteng kelas.TK

    BalasPadam
  36. Mohon copy untuk rujukan format proposal kajian tindakan saya. Isinya ringkas dan padat, bagus. SJK(C) BP

    BalasPadam
  37. mohon copy tuan sebagai panduan kerts kerja program sekolah saya. moga dirahmati tuan dan sekolah tuan. tq.

    BalasPadam
  38. MOHON COPY SEBAGAI RUJUKAN. SEMOGA TUHAN MERAHMATI USAHA TUAN.

    BalasPadam
  39. Assalamualaikum
    Mohon untuk copy sebagai panduan untuk kajian saya. Semoga Tuhan merahmati tuan

    BalasPadam
  40. mohon copy sbagai panduan saya..terima kasih atas artikel ini.

    BalasPadam
  41. Salam.cikgu.mohon copy artikel..terima kasih

    BalasPadam
  42. salam cikgu mohon izin utk copy sebagai panduan kajian tindakan saya di sekolah

    BalasPadam
  43. assalam cikgu..mohon copy untuk kursus yek..tk

    BalasPadam
  44. assalamualaikum.. mohon untuk copy sbg rujukan

    BalasPadam
  45. mohon share sebagai rujukan

    BalasPadam
  46. assalamualaikum tuan..mohon copy sebagai panduan untuk dilaksanakan di sekolah..terimakasih.

    BalasPadam
  47. Salam tuan, oleh kerana tuan tidak menyatakan sebarang larangan daripada menyalin proposal tuan, jadi saya kira tuan membenarkannya. jadi saya telah salin proposal tuan ini untuk dimanfaatkan disekolah saya. Sekian terima kasih tuan.

    BalasPadam
  48. Salam Sejahtera Tuan, Saya mohon utk menjadikan bahan tuan sebagai rujukan saya untuk sekolah saya.Saya akan manfaatkan bahanini dengan sebaik mungkin.

    BalasPadam
  49. assalamualaikum tuan..mohon copy sebagai panduan untuk dilaksanakan di sekolah..terima kasih.

    BalasPadam
  50. assalamualaikum tuan..izinkan sy utk menjadikan artikel tuan sebagai sumber rujukan sy..trma kasih..

    BalasPadam
  51. Tahniah..boleh dijadikan panduan.Tq tuan

    BalasPadam
  52. assalamualaikum tuan..mohon copy..saya doakan kesejahteraan tuan dan dipermudahkan segala urusan tuan..aamin

    BalasPadam
  53. Assalamualaikum tuan...mohon share ye.untuk anak bangsa

    BalasPadam
  54. Assamualaikum tuan..mohon copy dan di doakan tuan dipermudahkan segala urusan

    BalasPadam

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel