Pengurusan Bilik Darjah
Perlaksanaan Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Yang Berkualiti
Dasar
1. Apabila kita menyebut tentang pengurusan bilik darjah sebenarya kita memberi fokus kepada " classroom view" iaitu gambaran dalam bilik darjah di mana bukan sahaja kita lihat dari aspek fizikal, keceriaan, kebersihan dan kekemasan tetapi juga dari aspek pengurusan pelajarnya.
2. Dengan ini " classroom view" meliputi juga proses Pengajaran Dan Pembelajaran di mana guru mengajar, pelajar belajar dan ada interaksi antara guru dan pelajar.
3. Bilik darjah diibaratkan sebagai tempat suci yang mesti dijaga dan diberi perhatian kerana di sinilah pelajar-pelajar menimba ilmu untuk masa depannya.
4. Guru-guru yang diamanahkan mendidik pelajar-pelajar mestilah melaksanakan proses Pengajaran Dan Pembelajaran dengan penuh keikhlasan dan komitmen dan memastikan semua pelajar mendapat manfaat daripada bimbingan guru.
5. Guru adalah pembimbing, pengurus dan pemimpin. Di tangannyalah terletak harapan semua pihak agar pelajar-pelajar mendapat didikan semaksimumnya dalam bilik darjah.
6. Dengan itu, sebelum masuk ke kelas guru-guru mestilah sudah melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan berkaitan dengan mata pelajaran yang hendak disampaikan, sudah memilih pendekatan yang sesuai untuk Pengajaran Dan Pembelajaran dan alat-alat bantu mengajar.
7. Proses Pengajaran dan Pembelajaran bermula sebaik sahaja guru-guru menjejakkan kaki ke dalam kelas.
7.1. Guru-guru mengucapkan selamat sejahtera dan disambut oleh pelajar.
7.2. Dalam keadaan masih berdiri di hadapan kelas sambil pelajar pelajar bersiap sedia untuk memulakan pelajaran, guru-guru mestilah pastikan dalam kelas 'everything must be in its place' seperti kerusi meja tersusun, langsir tegak, tiada sampah, atas almari bersih dan maklumat-maklumat di papan kenyataan kemas. Pendek kata dalam keadaan tip-top.
7.3. Guru terus ke meja untuk mengisi dan menandatangani Buku Kawalan Kelas.
7.4. Tahap kesediaan yang tinggi pada diri pelajar, menegur dan menasihati ketrampilan pelajar, contoh - pakaian yang bersih dan kemas, tanda nama, rambut, kuku dan lain-lain.
7.5. Pastikan semua buku subjek berkenaan sahaja ada di atas meja. Pelajar tidak membuat kerja lain.
7.6. Perlu menangani pelajar yang tidak siap kerja rumah dengan tegas.
7.7. Pastikan tumpuan pelajar sepenuhnya kepada pengajaran guru. " Class Control" amat penting.
7.8. Imbasan / ingat semula fakta-fakta penting pelajaran yang lalu dan kaitkan dengan fakta baru.
7.9. Hubungkait pengalaman dan pengetahuan yang sedia ada supaya pembelajaran menjadi lebih bermakna.
7.10. Kepelbagaian kaedah pengajaran bukan ' chalk and talk ' semata mata.
7.11. Pastikan kemahiran belajar sentiasa ditingkatkan.
Penggunaan ABM yang meluas:
Mind Maps ( peta minda )
Carta aliran
Graf Garis
Graf bar
Graf Bar
Carta pai
Bercerita
Pembelajaran kooperatif
7.12. Guru mesti memulakan Pengajaran Dan Pembelajaran dengan Set Induksi.
7.13. Untuk proses Pengajaran Dan Pembelajaran yang lebih berkesan, guru guru mestilah melengkapkan diri dengan beberapa persediaan awal seperti mengetahui semua nama pelajar, latar belakang tahap pencapaian kefahaman mata pelajaran yang diajar dan latar belakang sosio-budaya-ekonomi pelajar.
7.14 Proses Pengajaran Dan Pembelajaran mestilah bermatlamat dan berfokuskan kepada ' student centred learning' .
BIL
AKTIVITI
TINDAKAN
1.
Mesyuarat
a) Mesyuarat Pengetua, PK 1 dan semua ketua tingkatan.
b) Mesyuarat peringkat kelas ( AJK Kelas )
PK 1 / PK HEM
Guru Tingkatan
2.a) Motto Kelas
- Pilih motto mengikut kelas masing-masing.
- Contoh: Budaya Cemerlang Amalan Kita.
Pelajar Cemerlang Sekolah Gemilang
b) Letakkan di bahagian atas papan tulis atau di bahagian atas papan kenyataan.
- Penulisan / persembahan - bebas.
Guru Tingkatan dan Pelajar – pelajar Kelas
3.a) Papan tulis
- Rekodkan kedatangan pelajar.
- Nama guru - biodata.
- Nama guru bertugas.
- Maklumat tarikh sesuatu peperiksaan.
- Diari kelas
- Biodata
- Tarikh Lahir
- Gambar foto
b) Perhatian : Pastikan alat tulis hanya dimiliki oleh guru sahaja.
Pemadam di bawah tanggungjawab AJK Kebersihan Kelas.
Ketua Kelas
AJK Keceriaan Kelas
4.Papan Kenyataan
a) Papan kenyataan masti dihias supaya kemas dan menarik.
( Semua warna yang sesuai boleh digunakan kecuali warna hitam tidak digalakkan )
b) Perkara yang perIu ada pada papan kenyataan
- Carta organisasi kelas.( Jika boleh, sertakan sekali gambar guru dan AJK Kelas )
- Sudut-sudut cadangan ( Sudut Bahasa, Sains, Sejarah, Geografi, Seni, Berita-Berita Semasa ) juga memaparkan hasil kerja yang cemerIang.
- Tampalkan juga pekeliling-pekeliling yang diedarkan.
Contoh: Jadual waktu peperiksaan, edaran /
pemberitahuan kepada ibu bapa dan lain-lain.
c) Jadual Waktu Kelas dan Jadual Waktu Tugasan digalakkan supaya papan kenyataan dihias rapi.
Guru tingkatan dan AJK MEDIA
5.Meja Guru
a) Meja guru mesti dialas.
b) Kelas digalakkan meletakkan bunga di atas meja guru. ( Kos pembelian ditanggung oleh kelas berkenaan )
Guru Tingkatan
AJK Kelas
6.Meja Pelajar
a) Digalakkan lapik dengan tikar getah / lain-lain bahan. Kos pembelian ditanggung oleh kelas berkenaan( guru sila berbincang jika berkongsi kelas)
- Lapik meja akan dibahagikan dengan warna yang
berlainan mengikut blok - warna campur
b) Susunan kerusi dan meja tersusun sepanjang masa. Jarak antara meja mestilah sama.
Guru Tingkatan
Semua Pelajar
7.Kebersihan Kelas
1. Bahagian Dalam
a) Pastikan lantai dibersihkan setiap hari (waktu rebat).
b) Dinding-dinding tidak diconteng atau dikotorkan.
c) Semua tingkap hendaklah dibersihkan setiap hari (dilap dengan kain basah - mengikut giliran tugas).
d) Bakul sampah sahaja bagi setiap kelas.
- Sesi Pagi: bakul mesti dikosongkan sebelum balik.
e) Setiap kelas mempunyai 1 batang penyapu
2. Bahagian kaki lima kelas - hadapan dan belakang
a) Membersihkan ruang kaki lima.
b) bahagian longkang ( jika ada).
AJK Kebersihan
8.Langsir, tingkap dan pintu
a) Bahan dan bentuk langsir dan spring disediakan oleh pihak sekolah, tapi pembuatannya dan kos diuruskan oleh kelas sendiri,
b) Penjagaan langsir di bawah tanggungjawab kelas masing-masing
Guru Tingkatan Dan semua Pelajar
9.Sudut Bacaan
- Jika ada ruang mencukupi, tempatkan sudut bacaan ini di dalam kelas. Jika tidak, letakkan dibahagian kaki lima kelas, Masukkan semula pada waktu balik.
- Sudut bacaan perlu diisi dan dialas mejanya.
- Bahan-bahan yang digalakkan untuk diletakkan ialah:
Contoh : hasil kerja pelajar, majalah yang dibenarkan, buku-buku rujukan.
Keselamatan bahan di bawah tanggungjawab kelas.
Guru Tingkatan
AJK Kebajikan Kelas
10.i) Bunga hiasan
- Kelas digalakkan meletakkan bunga hiasan sama ada di dinding atau mana-mana sudut yang sesuai (Kos pembelian ditanggung oleh kelas )
ii)pewangi kelas
- Kelas digalakkan menyediakan alat pewangi, penyegar.
udara ( Kos pembelian ditanggung oleh kelas )
iii) Meletakkan jam dinding di setiap kelas ( sumbangan daripada pelajar digalakkan).
11.Pertandingan Keceriaan Kelas
- Pertandingan akan diadakan sebulan sekali oleh Badan Pengawas / AJK 3K.
12.
i) Belajar dari sekolah-sekolah yang terbaik.
ii) Membuat lawatan ke sekolah yang terbaik.
Perlaksanaan Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Yang Berkualiti
Dasar
1. Apabila kita menyebut tentang pengurusan bilik darjah sebenarya kita memberi fokus kepada " classroom view" iaitu gambaran dalam bilik darjah di mana bukan sahaja kita lihat dari aspek fizikal, keceriaan, kebersihan dan kekemasan tetapi juga dari aspek pengurusan pelajarnya.
2. Dengan ini " classroom view" meliputi juga proses Pengajaran Dan Pembelajaran di mana guru mengajar, pelajar belajar dan ada interaksi antara guru dan pelajar.
3. Bilik darjah diibaratkan sebagai tempat suci yang mesti dijaga dan diberi perhatian kerana di sinilah pelajar-pelajar menimba ilmu untuk masa depannya.
4. Guru-guru yang diamanahkan mendidik pelajar-pelajar mestilah melaksanakan proses Pengajaran Dan Pembelajaran dengan penuh keikhlasan dan komitmen dan memastikan semua pelajar mendapat manfaat daripada bimbingan guru.
5. Guru adalah pembimbing, pengurus dan pemimpin. Di tangannyalah terletak harapan semua pihak agar pelajar-pelajar mendapat didikan semaksimumnya dalam bilik darjah.
6. Dengan itu, sebelum masuk ke kelas guru-guru mestilah sudah melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan berkaitan dengan mata pelajaran yang hendak disampaikan, sudah memilih pendekatan yang sesuai untuk Pengajaran Dan Pembelajaran dan alat-alat bantu mengajar.
7. Proses Pengajaran dan Pembelajaran bermula sebaik sahaja guru-guru menjejakkan kaki ke dalam kelas.
7.1. Guru-guru mengucapkan selamat sejahtera dan disambut oleh pelajar.
7.2. Dalam keadaan masih berdiri di hadapan kelas sambil pelajar pelajar bersiap sedia untuk memulakan pelajaran, guru-guru mestilah pastikan dalam kelas 'everything must be in its place' seperti kerusi meja tersusun, langsir tegak, tiada sampah, atas almari bersih dan maklumat-maklumat di papan kenyataan kemas. Pendek kata dalam keadaan tip-top.
7.3. Guru terus ke meja untuk mengisi dan menandatangani Buku Kawalan Kelas.
7.4. Tahap kesediaan yang tinggi pada diri pelajar, menegur dan menasihati ketrampilan pelajar, contoh - pakaian yang bersih dan kemas, tanda nama, rambut, kuku dan lain-lain.
7.5. Pastikan semua buku subjek berkenaan sahaja ada di atas meja. Pelajar tidak membuat kerja lain.
7.6. Perlu menangani pelajar yang tidak siap kerja rumah dengan tegas.
7.7. Pastikan tumpuan pelajar sepenuhnya kepada pengajaran guru. " Class Control" amat penting.
7.8. Imbasan / ingat semula fakta-fakta penting pelajaran yang lalu dan kaitkan dengan fakta baru.
7.9. Hubungkait pengalaman dan pengetahuan yang sedia ada supaya pembelajaran menjadi lebih bermakna.
7.10. Kepelbagaian kaedah pengajaran bukan ' chalk and talk ' semata mata.
7.11. Pastikan kemahiran belajar sentiasa ditingkatkan.
Penggunaan ABM yang meluas:
Mind Maps ( peta minda )
Carta aliran
Graf Garis
Graf bar
Graf Bar
Carta pai
Bercerita
Pembelajaran kooperatif
7.12. Guru mesti memulakan Pengajaran Dan Pembelajaran dengan Set Induksi.
7.13. Untuk proses Pengajaran Dan Pembelajaran yang lebih berkesan, guru guru mestilah melengkapkan diri dengan beberapa persediaan awal seperti mengetahui semua nama pelajar, latar belakang tahap pencapaian kefahaman mata pelajaran yang diajar dan latar belakang sosio-budaya-ekonomi pelajar.
7.14 Proses Pengajaran Dan Pembelajaran mestilah bermatlamat dan berfokuskan kepada ' student centred learning' .
BIL
AKTIVITI
TINDAKAN
1.
Mesyuarat
a) Mesyuarat Pengetua, PK 1 dan semua ketua tingkatan.
b) Mesyuarat peringkat kelas ( AJK Kelas )
PK 1 / PK HEM
Guru Tingkatan
2.a) Motto Kelas
- Pilih motto mengikut kelas masing-masing.
- Contoh: Budaya Cemerlang Amalan Kita.
Pelajar Cemerlang Sekolah Gemilang
b) Letakkan di bahagian atas papan tulis atau di bahagian atas papan kenyataan.
- Penulisan / persembahan - bebas.
Guru Tingkatan dan Pelajar – pelajar Kelas
3.a) Papan tulis
- Rekodkan kedatangan pelajar.
- Nama guru - biodata.
- Nama guru bertugas.
- Maklumat tarikh sesuatu peperiksaan.
- Diari kelas
- Biodata
- Tarikh Lahir
- Gambar foto
b) Perhatian : Pastikan alat tulis hanya dimiliki oleh guru sahaja.
Pemadam di bawah tanggungjawab AJK Kebersihan Kelas.
Ketua Kelas
AJK Keceriaan Kelas
4.Papan Kenyataan
a) Papan kenyataan masti dihias supaya kemas dan menarik.
( Semua warna yang sesuai boleh digunakan kecuali warna hitam tidak digalakkan )
b) Perkara yang perIu ada pada papan kenyataan
- Carta organisasi kelas.( Jika boleh, sertakan sekali gambar guru dan AJK Kelas )
- Sudut-sudut cadangan ( Sudut Bahasa, Sains, Sejarah, Geografi, Seni, Berita-Berita Semasa ) juga memaparkan hasil kerja yang cemerIang.
- Tampalkan juga pekeliling-pekeliling yang diedarkan.
Contoh: Jadual waktu peperiksaan, edaran /
pemberitahuan kepada ibu bapa dan lain-lain.
c) Jadual Waktu Kelas dan Jadual Waktu Tugasan digalakkan supaya papan kenyataan dihias rapi.
Guru tingkatan dan AJK MEDIA
5.Meja Guru
a) Meja guru mesti dialas.
b) Kelas digalakkan meletakkan bunga di atas meja guru. ( Kos pembelian ditanggung oleh kelas berkenaan )
Guru Tingkatan
AJK Kelas
6.Meja Pelajar
a) Digalakkan lapik dengan tikar getah / lain-lain bahan. Kos pembelian ditanggung oleh kelas berkenaan( guru sila berbincang jika berkongsi kelas)
- Lapik meja akan dibahagikan dengan warna yang
berlainan mengikut blok - warna campur
b) Susunan kerusi dan meja tersusun sepanjang masa. Jarak antara meja mestilah sama.
Guru Tingkatan
Semua Pelajar
7.Kebersihan Kelas
1. Bahagian Dalam
a) Pastikan lantai dibersihkan setiap hari (waktu rebat).
b) Dinding-dinding tidak diconteng atau dikotorkan.
c) Semua tingkap hendaklah dibersihkan setiap hari (dilap dengan kain basah - mengikut giliran tugas).
d) Bakul sampah sahaja bagi setiap kelas.
- Sesi Pagi: bakul mesti dikosongkan sebelum balik.
e) Setiap kelas mempunyai 1 batang penyapu
2. Bahagian kaki lima kelas - hadapan dan belakang
a) Membersihkan ruang kaki lima.
b) bahagian longkang ( jika ada).
AJK Kebersihan
8.Langsir, tingkap dan pintu
a) Bahan dan bentuk langsir dan spring disediakan oleh pihak sekolah, tapi pembuatannya dan kos diuruskan oleh kelas sendiri,
b) Penjagaan langsir di bawah tanggungjawab kelas masing-masing
Guru Tingkatan Dan semua Pelajar
9.Sudut Bacaan
- Jika ada ruang mencukupi, tempatkan sudut bacaan ini di dalam kelas. Jika tidak, letakkan dibahagian kaki lima kelas, Masukkan semula pada waktu balik.
- Sudut bacaan perlu diisi dan dialas mejanya.
- Bahan-bahan yang digalakkan untuk diletakkan ialah:
Contoh : hasil kerja pelajar, majalah yang dibenarkan, buku-buku rujukan.
Keselamatan bahan di bawah tanggungjawab kelas.
Guru Tingkatan
AJK Kebajikan Kelas
10.i) Bunga hiasan
- Kelas digalakkan meletakkan bunga hiasan sama ada di dinding atau mana-mana sudut yang sesuai (Kos pembelian ditanggung oleh kelas )
ii)pewangi kelas
- Kelas digalakkan menyediakan alat pewangi, penyegar.
udara ( Kos pembelian ditanggung oleh kelas )
iii) Meletakkan jam dinding di setiap kelas ( sumbangan daripada pelajar digalakkan).
11.Pertandingan Keceriaan Kelas
- Pertandingan akan diadakan sebulan sekali oleh Badan Pengawas / AJK 3K.
12.
i) Belajar dari sekolah-sekolah yang terbaik.
ii) Membuat lawatan ke sekolah yang terbaik.
0 Response to " "
Catat Ulasan