Polisi Keselamatan Sekolah
POLISI KESELAMATAN HARTA BENDA SEKOLAH
Penyelaras :
Pen. penyelaras :
Setiausaha :
Ahli Jawatan Kuasa
1. Tajuk
Polisi Keselamatan harta Benda
2. Polisi
Sekolah ini berusaha menjimatkan “perbelanjaan mengurus negara ” dengan memanjangkan tempoh hayat penggunaan harta benda sekolah
3. Definasi
Keselamatan Harta benda bermaksud mesin, alatan, perabot , alatulis , benda dan lain-lain yang dimiliki sekolah akan digunakan megikut prosedur/ cara yang betul agar tempoh hayat
4. Matlamat
Menimbulkan kesedaran penghargaan harta benda sekolah di kalangan
pengguna mesin, alatan, perabot , alatulis , benda sekolah .
5. Objektif
i. Perjalanan P & P tidak diganggu oleh kemudahan yang tidak sempurna.
ii. Penjimatan perbelanjaan sekolah dan negara kerana kurang menggantikan mesin, alatan, perabot , alatulis , benda yang rosak
6. Rasional
i. Vandalisme di kalangan pelajar kian meningkat.
ii. Kecuaian phak-pihak tertentu boleh menyebabkan kerosakan harta benda sekolah semasa penggunaan kerap berlaku .
iii. Kemudahan yang sempurna adalah perlu bagi menjamin kejayaan perjalanan P & P.
7. Tatacara Am :
7.1. Setiap bilik / unit mempamkirkan inventori yang kerap dikemaskinikan (cadangan dikemaskinikan pada hujung setiap bulan )
7.2. Peraturan , notis, prosedur penggunaan alatan dipamirkan dekat alatan berkenaan.
7.3. Penguatkuasakan peraturan-peraturan Pengguna bilik / bengkel / alatan / perabot tertentu.
7.4. Bekalan / pembelian baru Mmstilah distok dan dikodkan seketika penerimaan dan ditempatkan di lokasi yang tepat.
7.5. Guru yang dipertanggungjawabkan perlu kerap menjalankan pemeriksaan keadaan harta benda di bawah jagaannya . Segala kerosakan harta benda sekolah direkodkan/dilaporkan kepada AJK berkenaan . Kerja pemulihan dijalankan secepat mungkin (tertakluk kepada perbelanjaan pemulihan berekonomi atau tidak ) .
7.6. Hubungi pihak-pihak berkenaan jika berlaku kerosakan/ kehilangan akibat daripada kecurian/ pencerobohan/ kebakaran dan lain-lain.
8. TATACARA PENGURUSAN POLISI KESELAMATAN HARTA BENDA SEKOLAH
8.1. Tatacara Untuk Pentadbir Sekolah
Menyediakan bilik/ruang /almari / kotak yang selamat dan cukup bagi
menyimpan / menempatkan mesin, alatan, perabot , alatulis , benda sekolah
Memastikan bekalan / pembelian baru distok dan dikodkan seketika penerimaan dan ditempatkan di lokasi yang tepat oleh guru yang dipertanggung-jawabkan
Memastikan kerosakan suiz / soket / kipas / lampu / alatan eletrik / bekalan eletrik tidak sempurna dikesani dan dibaiki secepat mungkin agar tidak mendatangkan kerosakan yang lebih serius.
Bilik yang mempunyai alatan berharga seperti komputer dikukuhkan dengan ‘ iron grill ’
Bilik- bilik seharusnya dimanggakan setelah tamat penggunaan pada hari berkenaan.
Memastikan perosak terhadap harta benda dikesan lalu didenda mengikut
peraturan-peraturan yang ditetapkan.
Memastikan peraturan , notis, prosedur penggunaan alatan dipamirkan dekat
alatan berkenaan..
Memastikan penguatkuasakan peraturan-peraturan pengguna bilik / bengkel /
alatan / perabot tertentu.
Memastikan “ Surat Aku Janji Mematuhi Langkah-Langkah Menjaga Keselamatan Harta Benda Sekolah ” ditandatangani oleh setiap pelajar pada minggu pertama sessi persekolahan / minggu pertama beliau mendaftarkan diri
sebagai pelajar sekolah ini.
Memastikan semua warga sekolah yang hendak mengguna sesuatu alat tertentu
(seperti komputer ) telah melalui latihan penggunaa agar alat tersebut tidak
rosak diakibatkan penyelenggaran yang tidak betul.
Memastikan setiap bengkel KH mempunyai alat pemadam api yang berfungsi bagi mengurangkan kerosakan sekiranya berlaku kebakaran.
Memastikan pelupusan harta benda sekolah dilakukan mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Pemeriksa Harta Benda.
8.2. Tatacara Untuk Guru
Meminta bilik/ruang /almari / kotak yang selamat dan cukup bagi menyim- pan / menempatkan mesin, alatan, perabot , alatulis , benda sekolah .
Menstok dan mengkodkan segala bekalan / pembelian baru seketika penerimaan dan ditempatkan di lokasi yang tepat oleh.
Kerap memeriksa suiz / soket / kipas / lampu / alatan eletrik / bekalan eletrik
di bilik jagaannya bagi mengesani kerosakan agar pemulihan dapat dijalankan secepat mungkin.
Memastikan bilik jagaannya kukuh ( ber‘ iron grill ’ jika perlu ) dapat menjahui daripada kerucian / pencerobohan.
Memastikan bilik jagaannya dimanggakan setelah tamat penggunaan pada masa/ hari berkenaan.
Mengesani perosak terhadap harta benda dan laporkan kepada pihak berkenaan
Mempamirkan manual, prosedur penggunaan alatan dipamirkan dekat alatan
berkenaan memudahkan pengguna mengoperatkan alatan tersebut.
Memastikan pelajar yang ingin mengguna alatan tertentu telah mempunyai
kemahiran penggunaan alatan tersebut.
Memastikan peraturan-peraturan pengguna bilik / bengkel / mesin / alatan /
perabot tertentu dipatuhi oleh setiap pengguna
Memastikan setiap bengkel KH mempunyai alat pemadam api yang berfungsi
Menjalankan pelupusan harta benda dibawah jagaan nya dari semasa ke semasa mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Pemeriksa Harta Benda
8.3. Tatacara Untuk Pelajar
Menandatangani Memastikan “ Surat Aku Janji Mematuhi Langkah-Langkah Menjaga Keselamatan Harta Benda Sekolah ” ditandatangani oleh setiap pelajar pada minggu pertama sessi persekolahan / minggu pertama beliau mendaftarkan diri sebagai pelajar sekolah ini.
Mematuhi peraturan Keselamatan Harta Benda Sekolah
Mendapatkan kebenaran guru sebelum mengguna sesuatu alatan
Mengguna alatan mengikut prosedur yang betul.
Membersihkan , mengembalikan alatan telah diguna kepada guru berkenaan
Melaporkan kepada guru berkenaan jika terdapat kerosakan pada mesin, alat- alat , perkakas dan sebagainya.
8.4. Tatacara Untuk Ibu bapa / penjaga .
Memahami peraturan dan dendaan yang terkandung dalam salinan “ Surat Aku Janji Mematuhi Langkah-Langkah Menjaga Keselamatan Harta Benda Sekolah ” yang akan ditandatangani oleh setiap pelajar pada minggu pertama sessi persekolahan / minggu pertama beliau mendaftarkan diri sebagai pelajar sekolah ini.
Bekerja sama dengan pihak sekolah sekiranya anak bawah jagaanya telibat dengan kerosakan harta benda sekolah dan menggalakkan anak jagaannya menjelaskan dendaan / menjalani hukuman jika ada.
Memastikan anak jagaannya mengikuti bimbingan yang akan dijalankan oleh kaunselor yang ditentukan agar perbuatan yang tidak diingini tidak berulang lagi.
Melaporkan kepada pihak sekolah jika terdapat maklumat kerosakan harta benda yang disampaikan oleh anaknya.
Melibatkan diri dalam kegiatan gotong royong di sekolah yang melibatkan ibu bapa dan guru.
8.5. Tatacara Untuk Pasukan Bomba
Bertindak dengan pantas ketika menerima panggilan kecemasan dari sekolah
Memadamkan api sepantas mungkin untuk mengurangkan kerugian dari segi harta benda dan nyawa.
Memeriksa spot kebakaran bagi mencari punca kebakaran.
Menyerahkan punca kebakaran kepada pihak polis sekiranya kebakaran adalah sengaja dijadikan oleh anasir tertentu.
Membantu pihak sekolah dapat menuntut pampasan kebakaran dari syarikat insurans berkenaan.
Menilai latihan kecemasan kebakaran yang dijalankan oleh pihak sekolah.
8.6. Tatacara Untuk Pasukan Kadet Bomba dan guru pemeriksa alat-alat eletrik
Menjalankan latihan kecemasan kebakaran dan cara memadamkan api dengan pemadam api yang melibatkan semua warga sekolah minima sekali setahun.
Membantu guru penasihat bomba menjalankan pemeriksaan pemadam api sekolah.
Memadamkan punca api dengan pemadam api jika apinya belum merebak .
dan tidak membahaya dirinya.
8.7. Tatacara Untuk Guru Pemeriksa Alat-Alat Eletrik
Menjalankan pemeriksaan alat-alat eletrik yang rosak / tidak berfungsi
Melaporkan kepada pihak sekolah agar kerja membaki alat tersebut dapat dijalankan secepat mungkin.
Memberi khimat nasihat kepada pihak sekolah ketika sekolah ingin membeli alatan yang rosak / tidak berfungsi.
Memasang tanda ‘ Bahaya , Jangan Sentuh ’ pada suiz , socket atau alat yang rosak agar kemalangan tidak diingini tidak berlakunya.
8.8. Tatacara Untuk Guru Tingkatan / Guru Penjaga Bilik / Unit Khas
( Senarai guru penjaga bilik khas / unit khas adalah seperti di Lampiran 1)
Menyediakan inventori bilik pada minggu pertama persekolahan
Mengemaskinikan inventori pada setiap hujung minggu.
Memastikan tidak berlakunya pergerakan harta benda dari bilik nya ke bilik lain tanpa pengetahuannya.
Menerangkan konsep polisi keselamatan harta benda sekolah kepada pelajar .
Memastikan pelajar yang hendak mengguna harta benda dibawah jagaaan telah menandatangani “ Surat Aku Janji Mematuhi Langkah-Langkah Menjaga Keselamatan Harta Benda Sekolah ”
Menstok dan mengkodkan bekalan / belian baru diterima.
Menjalankan pemeriksaan harta benda dan melaporkan segala kerosakan kepada pihak agar kerja membaki alat tersebut dapat dijalankan secepat mungkin.
Sekiranya terdapat perabot yang tidak berapa kukuh , dapatkan pelajar menghantarnya ke setor perabot untuk dibaiki secepat mungkin.
Mengesan anasir yang kerap merosakkan harta benda sekolah agar ia di hukum/ didenda tidak melibatkan semu apelajar bagi membenteras perbuatan vandelisme .
8.9. Tatacara Untuk Pasukan Polis
Menerima laporan kes pecah masuk / kehilangan barang di sekolah oleh pentadbir sekolah.
Membuat lawatan dan penyiasatan di sekolah
Membuat laporan penyiasatan dan mengambil tindakan segera.
Mencadangkan tindakan seusulan kepada pihak sekolah bagi mencegah kejadian yang sama berlaku.
Membantu sekolah menuntut pampasan ganti rugi daripada syarikat sekuriko berkenaan
8.10. Tatacara Untuk JKR
Menerima surat pemintaan pemeriksaan dari pihak sekolah
Jurutera JKR membuat pemeriksa bangunan sekolah, merangkumi aspek pendawaian eletrik, saluran paip gs, bekalan air, dll.
Jurutera membuat laporan dan surat sokongan serta memberi nasihat kepada pihak pentadbir sekolah langkah-langkah yang perlu diambil.
Penyelaras :
Pen. penyelaras :
Setiausaha :
Ahli Jawatan Kuasa
1. Tajuk
Polisi Keselamatan harta Benda
2. Polisi
Sekolah ini berusaha menjimatkan “perbelanjaan mengurus negara ” dengan memanjangkan tempoh hayat penggunaan harta benda sekolah
3. Definasi
Keselamatan Harta benda bermaksud mesin, alatan, perabot , alatulis , benda dan lain-lain yang dimiliki sekolah akan digunakan megikut prosedur/ cara yang betul agar tempoh hayat
4. Matlamat
Menimbulkan kesedaran penghargaan harta benda sekolah di kalangan
pengguna mesin, alatan, perabot , alatulis , benda sekolah .
5. Objektif
i. Perjalanan P & P tidak diganggu oleh kemudahan yang tidak sempurna.
ii. Penjimatan perbelanjaan sekolah dan negara kerana kurang menggantikan mesin, alatan, perabot , alatulis , benda yang rosak
6. Rasional
i. Vandalisme di kalangan pelajar kian meningkat.
ii. Kecuaian phak-pihak tertentu boleh menyebabkan kerosakan harta benda sekolah semasa penggunaan kerap berlaku .
iii. Kemudahan yang sempurna adalah perlu bagi menjamin kejayaan perjalanan P & P.
7. Tatacara Am :
7.1. Setiap bilik / unit mempamkirkan inventori yang kerap dikemaskinikan (cadangan dikemaskinikan pada hujung setiap bulan )
7.2. Peraturan , notis, prosedur penggunaan alatan dipamirkan dekat alatan berkenaan.
7.3. Penguatkuasakan peraturan-peraturan Pengguna bilik / bengkel / alatan / perabot tertentu.
7.4. Bekalan / pembelian baru Mmstilah distok dan dikodkan seketika penerimaan dan ditempatkan di lokasi yang tepat.
7.5. Guru yang dipertanggungjawabkan perlu kerap menjalankan pemeriksaan keadaan harta benda di bawah jagaannya . Segala kerosakan harta benda sekolah direkodkan/dilaporkan kepada AJK berkenaan . Kerja pemulihan dijalankan secepat mungkin (tertakluk kepada perbelanjaan pemulihan berekonomi atau tidak ) .
7.6. Hubungi pihak-pihak berkenaan jika berlaku kerosakan/ kehilangan akibat daripada kecurian/ pencerobohan/ kebakaran dan lain-lain.
8. TATACARA PENGURUSAN POLISI KESELAMATAN HARTA BENDA SEKOLAH
8.1. Tatacara Untuk Pentadbir Sekolah
Menyediakan bilik/ruang /almari / kotak yang selamat dan cukup bagi
menyimpan / menempatkan mesin, alatan, perabot , alatulis , benda sekolah
Memastikan bekalan / pembelian baru distok dan dikodkan seketika penerimaan dan ditempatkan di lokasi yang tepat oleh guru yang dipertanggung-jawabkan
Memastikan kerosakan suiz / soket / kipas / lampu / alatan eletrik / bekalan eletrik tidak sempurna dikesani dan dibaiki secepat mungkin agar tidak mendatangkan kerosakan yang lebih serius.
Bilik yang mempunyai alatan berharga seperti komputer dikukuhkan dengan ‘ iron grill ’
Bilik- bilik seharusnya dimanggakan setelah tamat penggunaan pada hari berkenaan.
Memastikan perosak terhadap harta benda dikesan lalu didenda mengikut
peraturan-peraturan yang ditetapkan.
Memastikan peraturan , notis, prosedur penggunaan alatan dipamirkan dekat
alatan berkenaan..
Memastikan penguatkuasakan peraturan-peraturan pengguna bilik / bengkel /
alatan / perabot tertentu.
Memastikan “ Surat Aku Janji Mematuhi Langkah-Langkah Menjaga Keselamatan Harta Benda Sekolah ” ditandatangani oleh setiap pelajar pada minggu pertama sessi persekolahan / minggu pertama beliau mendaftarkan diri
sebagai pelajar sekolah ini.
Memastikan semua warga sekolah yang hendak mengguna sesuatu alat tertentu
(seperti komputer ) telah melalui latihan penggunaa agar alat tersebut tidak
rosak diakibatkan penyelenggaran yang tidak betul.
Memastikan setiap bengkel KH mempunyai alat pemadam api yang berfungsi bagi mengurangkan kerosakan sekiranya berlaku kebakaran.
Memastikan pelupusan harta benda sekolah dilakukan mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Pemeriksa Harta Benda.
8.2. Tatacara Untuk Guru
Meminta bilik/ruang /almari / kotak yang selamat dan cukup bagi menyim- pan / menempatkan mesin, alatan, perabot , alatulis , benda sekolah .
Menstok dan mengkodkan segala bekalan / pembelian baru seketika penerimaan dan ditempatkan di lokasi yang tepat oleh.
Kerap memeriksa suiz / soket / kipas / lampu / alatan eletrik / bekalan eletrik
di bilik jagaannya bagi mengesani kerosakan agar pemulihan dapat dijalankan secepat mungkin.
Memastikan bilik jagaannya kukuh ( ber‘ iron grill ’ jika perlu ) dapat menjahui daripada kerucian / pencerobohan.
Memastikan bilik jagaannya dimanggakan setelah tamat penggunaan pada masa/ hari berkenaan.
Mengesani perosak terhadap harta benda dan laporkan kepada pihak berkenaan
Mempamirkan manual, prosedur penggunaan alatan dipamirkan dekat alatan
berkenaan memudahkan pengguna mengoperatkan alatan tersebut.
Memastikan pelajar yang ingin mengguna alatan tertentu telah mempunyai
kemahiran penggunaan alatan tersebut.
Memastikan peraturan-peraturan pengguna bilik / bengkel / mesin / alatan /
perabot tertentu dipatuhi oleh setiap pengguna
Memastikan setiap bengkel KH mempunyai alat pemadam api yang berfungsi
Menjalankan pelupusan harta benda dibawah jagaan nya dari semasa ke semasa mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Pemeriksa Harta Benda
8.3. Tatacara Untuk Pelajar
Menandatangani Memastikan “ Surat Aku Janji Mematuhi Langkah-Langkah Menjaga Keselamatan Harta Benda Sekolah ” ditandatangani oleh setiap pelajar pada minggu pertama sessi persekolahan / minggu pertama beliau mendaftarkan diri sebagai pelajar sekolah ini.
Mematuhi peraturan Keselamatan Harta Benda Sekolah
Mendapatkan kebenaran guru sebelum mengguna sesuatu alatan
Mengguna alatan mengikut prosedur yang betul.
Membersihkan , mengembalikan alatan telah diguna kepada guru berkenaan
Melaporkan kepada guru berkenaan jika terdapat kerosakan pada mesin, alat- alat , perkakas dan sebagainya.
8.4. Tatacara Untuk Ibu bapa / penjaga .
Memahami peraturan dan dendaan yang terkandung dalam salinan “ Surat Aku Janji Mematuhi Langkah-Langkah Menjaga Keselamatan Harta Benda Sekolah ” yang akan ditandatangani oleh setiap pelajar pada minggu pertama sessi persekolahan / minggu pertama beliau mendaftarkan diri sebagai pelajar sekolah ini.
Bekerja sama dengan pihak sekolah sekiranya anak bawah jagaanya telibat dengan kerosakan harta benda sekolah dan menggalakkan anak jagaannya menjelaskan dendaan / menjalani hukuman jika ada.
Memastikan anak jagaannya mengikuti bimbingan yang akan dijalankan oleh kaunselor yang ditentukan agar perbuatan yang tidak diingini tidak berulang lagi.
Melaporkan kepada pihak sekolah jika terdapat maklumat kerosakan harta benda yang disampaikan oleh anaknya.
Melibatkan diri dalam kegiatan gotong royong di sekolah yang melibatkan ibu bapa dan guru.
8.5. Tatacara Untuk Pasukan Bomba
Bertindak dengan pantas ketika menerima panggilan kecemasan dari sekolah
Memadamkan api sepantas mungkin untuk mengurangkan kerugian dari segi harta benda dan nyawa.
Memeriksa spot kebakaran bagi mencari punca kebakaran.
Menyerahkan punca kebakaran kepada pihak polis sekiranya kebakaran adalah sengaja dijadikan oleh anasir tertentu.
Membantu pihak sekolah dapat menuntut pampasan kebakaran dari syarikat insurans berkenaan.
Menilai latihan kecemasan kebakaran yang dijalankan oleh pihak sekolah.
8.6. Tatacara Untuk Pasukan Kadet Bomba dan guru pemeriksa alat-alat eletrik
Menjalankan latihan kecemasan kebakaran dan cara memadamkan api dengan pemadam api yang melibatkan semua warga sekolah minima sekali setahun.
Membantu guru penasihat bomba menjalankan pemeriksaan pemadam api sekolah.
Memadamkan punca api dengan pemadam api jika apinya belum merebak .
dan tidak membahaya dirinya.
8.7. Tatacara Untuk Guru Pemeriksa Alat-Alat Eletrik
Menjalankan pemeriksaan alat-alat eletrik yang rosak / tidak berfungsi
Melaporkan kepada pihak sekolah agar kerja membaki alat tersebut dapat dijalankan secepat mungkin.
Memberi khimat nasihat kepada pihak sekolah ketika sekolah ingin membeli alatan yang rosak / tidak berfungsi.
Memasang tanda ‘ Bahaya , Jangan Sentuh ’ pada suiz , socket atau alat yang rosak agar kemalangan tidak diingini tidak berlakunya.
8.8. Tatacara Untuk Guru Tingkatan / Guru Penjaga Bilik / Unit Khas
( Senarai guru penjaga bilik khas / unit khas adalah seperti di Lampiran 1)
Menyediakan inventori bilik pada minggu pertama persekolahan
Mengemaskinikan inventori pada setiap hujung minggu.
Memastikan tidak berlakunya pergerakan harta benda dari bilik nya ke bilik lain tanpa pengetahuannya.
Menerangkan konsep polisi keselamatan harta benda sekolah kepada pelajar .
Memastikan pelajar yang hendak mengguna harta benda dibawah jagaaan telah menandatangani “ Surat Aku Janji Mematuhi Langkah-Langkah Menjaga Keselamatan Harta Benda Sekolah ”
Menstok dan mengkodkan bekalan / belian baru diterima.
Menjalankan pemeriksaan harta benda dan melaporkan segala kerosakan kepada pihak agar kerja membaki alat tersebut dapat dijalankan secepat mungkin.
Sekiranya terdapat perabot yang tidak berapa kukuh , dapatkan pelajar menghantarnya ke setor perabot untuk dibaiki secepat mungkin.
Mengesan anasir yang kerap merosakkan harta benda sekolah agar ia di hukum/ didenda tidak melibatkan semu apelajar bagi membenteras perbuatan vandelisme .
8.9. Tatacara Untuk Pasukan Polis
Menerima laporan kes pecah masuk / kehilangan barang di sekolah oleh pentadbir sekolah.
Membuat lawatan dan penyiasatan di sekolah
Membuat laporan penyiasatan dan mengambil tindakan segera.
Mencadangkan tindakan seusulan kepada pihak sekolah bagi mencegah kejadian yang sama berlaku.
Membantu sekolah menuntut pampasan ganti rugi daripada syarikat sekuriko berkenaan
8.10. Tatacara Untuk JKR
Menerima surat pemintaan pemeriksaan dari pihak sekolah
Jurutera JKR membuat pemeriksa bangunan sekolah, merangkumi aspek pendawaian eletrik, saluran paip gs, bekalan air, dll.
Jurutera membuat laporan dan surat sokongan serta memberi nasihat kepada pihak pentadbir sekolah langkah-langkah yang perlu diambil.
tahniah kerana ada kesungguhan.
BalasPadamterima kasih
BalasPadamtahniah... lama tak dengar khabar berita...
BalasPadam