kes pengurusan sekolah
TAJUK : Kes 7 Umpama Menarik Rambut Dari Tepung
A. Sinopsis
Peristiwa berlaku di makmal Sains. Pn. Saliza, guru mata pelajaran menyemak kerja rumah yang telah diberi. Dua orang murid, iaitu Mohd Fakhri Najmi dan Mohd. Sayuti tidak menyiapkan kerja rumah mereka. Pn. Saliza tidak berpuas hati dengan alasan mereka. Beliau sangat marah lalu mengoyakkan kedua-dua buku murid berkenaan dan mencampakkannya ke pintu makmal Sains. Murid berkenaan juga didenda berdiri di luar kelas. Lima orang murid lagi juga mendapat hukuman yang sama.
Tindakan Pn. Saliza telah menimbulkan reaksi negatif daripada ibu bapa. Aduan telah diterima. Guru Besar telah memanggil kedua-dua murid tersebut untuk disoal siasat. Guru Besar juga telah memanggil Pn. Saliza untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai kejadian tersebut. Pn. Saliza telah mengaku melakukannya.
En. Zahid, Guru Besar juga telah menerima surat layang daripada seorang penjaga yang mendakwa Pn. Saliza telah mengeluarkan kata-kata yang tidak sepatutnya, mengoyakkan dan membuang buku murid. En. Zahid telah berjumpa dengan Guru Besar lama Pn. Saliza untuk menyiasat latar belakang Pn. Saliza. Menurut Guru Besar lamanya, Pn. Saliza memang tidak disenangi kerana sikapnya yang kasar, tutur katanya yang mengguris hati si pendengar, selalu membantah dan engkar arahan yang diberi.
YDP PIBG sekolah telah datang berjumpa Guru Besar ekoran aduan ibu bapa tentang tindak tanduk Pn. Saliza. Beliau meminta Guru Besar mengambil tindakan segera demi menjaga imej sekolah dan hubungan harmoni dengan komuniti.
B. Punca Masalah
1. Murid tidak menyiapkan kerja rumah yang telah diberikan.
2. Guru mengoyakkan buku kerja murid di hadapan kelas dan membalingnya
ke pintu.
3. Guru tersebut marah dengan mengeluarkan kata-kata kesat.
4. Murid yang terbabit juga didenda dengan berdiri di luar kelas.
C. Masalah Utama
Guru Besar menerima aduan daripada YDP PIBG dan beberapa ibu bapa yang tidak berpuas hati dengan tindak tanduk seorang guru di Sekolah Kebangsaan Pintas Jaya (Pn. Saliza).
D. Langkah-langkah Yang Boleh Diambil Untuk Menyelesaikan Hubungan 2
Hala Antara Ibu Bapa & Sekolah.
1. Mengenalpasti punca masalah & siasat aduan yang diterima
2. Perjumpaan dengan ibu bapa & YDP PIBG.
Membuat penjelasan tentang kejadian yang berlaku.
Memberitahu punca masalah
Memohon maaf bagi pihak sekolah terhadap kesilapan guru
Meminta ibu bapa lebih prihatin tentang pelajaran dan kerja rumah anak-anak mereka
Menjelaskan tentang kepentingan sokongan ibu bapa terhadap pelajaran anak dan sekolah
3. Perjumpaan dengan Pn. Saliza
Memberi nasihat
Jika perlu, menghantarnya ke Unit Bimbingan & Kaunseling JPN untuk mendapatkan nasihat professional
Guru Besar memberi Pn. Saliza mengajar balik mata pelajaran opsyen asalnya iaitu Bahasa Inggeris untuk mengelakkan tekanan yang lebih kepadanya
A. Sinopsis
Peristiwa berlaku di makmal Sains. Pn. Saliza, guru mata pelajaran menyemak kerja rumah yang telah diberi. Dua orang murid, iaitu Mohd Fakhri Najmi dan Mohd. Sayuti tidak menyiapkan kerja rumah mereka. Pn. Saliza tidak berpuas hati dengan alasan mereka. Beliau sangat marah lalu mengoyakkan kedua-dua buku murid berkenaan dan mencampakkannya ke pintu makmal Sains. Murid berkenaan juga didenda berdiri di luar kelas. Lima orang murid lagi juga mendapat hukuman yang sama.
Tindakan Pn. Saliza telah menimbulkan reaksi negatif daripada ibu bapa. Aduan telah diterima. Guru Besar telah memanggil kedua-dua murid tersebut untuk disoal siasat. Guru Besar juga telah memanggil Pn. Saliza untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai kejadian tersebut. Pn. Saliza telah mengaku melakukannya.
En. Zahid, Guru Besar juga telah menerima surat layang daripada seorang penjaga yang mendakwa Pn. Saliza telah mengeluarkan kata-kata yang tidak sepatutnya, mengoyakkan dan membuang buku murid. En. Zahid telah berjumpa dengan Guru Besar lama Pn. Saliza untuk menyiasat latar belakang Pn. Saliza. Menurut Guru Besar lamanya, Pn. Saliza memang tidak disenangi kerana sikapnya yang kasar, tutur katanya yang mengguris hati si pendengar, selalu membantah dan engkar arahan yang diberi.
YDP PIBG sekolah telah datang berjumpa Guru Besar ekoran aduan ibu bapa tentang tindak tanduk Pn. Saliza. Beliau meminta Guru Besar mengambil tindakan segera demi menjaga imej sekolah dan hubungan harmoni dengan komuniti.
B. Punca Masalah
1. Murid tidak menyiapkan kerja rumah yang telah diberikan.
2. Guru mengoyakkan buku kerja murid di hadapan kelas dan membalingnya
ke pintu.
3. Guru tersebut marah dengan mengeluarkan kata-kata kesat.
4. Murid yang terbabit juga didenda dengan berdiri di luar kelas.
C. Masalah Utama
Guru Besar menerima aduan daripada YDP PIBG dan beberapa ibu bapa yang tidak berpuas hati dengan tindak tanduk seorang guru di Sekolah Kebangsaan Pintas Jaya (Pn. Saliza).
D. Langkah-langkah Yang Boleh Diambil Untuk Menyelesaikan Hubungan 2
Hala Antara Ibu Bapa & Sekolah.
1. Mengenalpasti punca masalah & siasat aduan yang diterima
2. Perjumpaan dengan ibu bapa & YDP PIBG.
Membuat penjelasan tentang kejadian yang berlaku.
Memberitahu punca masalah
Memohon maaf bagi pihak sekolah terhadap kesilapan guru
Meminta ibu bapa lebih prihatin tentang pelajaran dan kerja rumah anak-anak mereka
Menjelaskan tentang kepentingan sokongan ibu bapa terhadap pelajaran anak dan sekolah
3. Perjumpaan dengan Pn. Saliza
Memberi nasihat
Jika perlu, menghantarnya ke Unit Bimbingan & Kaunseling JPN untuk mendapatkan nasihat professional
Guru Besar memberi Pn. Saliza mengajar balik mata pelajaran opsyen asalnya iaitu Bahasa Inggeris untuk mengelakkan tekanan yang lebih kepadanya
0 Response to "kes pengurusan sekolah"
Catat Ulasan