-->

Wajib Lulus Sejarah

Sejarah wajib lulus 2013
BERITA HARIAN

2010/10/24
NAJIB mengangkat tangan Muhyiddin selepas ucapan penggulungan perbahasan pada perhimpunan agung parti di PWTC, semalam.
NAJIB mengangkat tangan Muhyiddin selepas ucapan penggulungan perbahasan pada perhimpunan agung parti di PWTC, semalam.
Kementerian Pelajaran perlu masa latih guru ajar silibus baru

KUALA LUMPUR: Sejarah menjadi mata pelajaran wajib lulus bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2013 dan dilaksanakan sebagai mata pelajaran teras mengikut Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) tahun berikutnya.
Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata syarat wajib lulus itu seperti mata pelajaran Bahasa Malaysia sebagai syarat mendapat SPM.
Click Here
Sambil menjelaskan keputusan Kementerian Pelajaran itu selaras pandangan sebahagian besar perwakilan pada Perhimpunan Agung UMNO 2010, beliau berkata, Sejarah ketika ini mata pelajaran teras pada peringkat sekolah menengah yang wajib diambil semua pelajar tetapi tidak wajib lulus.

“Kita kena beri masa sedikit bagi mengelakkan terkejut. Tempoh diperlukan untuk kita melatih guru dan menyediakan pelajar menghadapi sistem baru ini,” katanya ketika menggulung perbahasan, semalam.

Dalam konteks sama, Muhyiddin berkata, Sejarah dijadikan mata pelajaran teras mengikut KSSR mulai 2014, berbanding elemennya diajar melalui subjek Kajian Tempatan di sekolah rendah pada ketika ini.

Katanya, KSSR dilaksanakan dari Tahun Satu mulai tahun depan, diikuti Tahun Dua dan seterusnya sehingga lengkap satu pusingan pada 2016.
“Kurikulum baru ini adalah penambahbaikan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR).
KSSR akan memberi penekanan kepada pendekatan secara hands-on learning, di samping keupayaan berbahasa, pembelajaran berasaskan projek dan pelbagai jenis pembelajaran yang menyeronokkan,” katanya.

Muhyiddin berkata, kementerian juga bersetuju memulakan pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah pada 2014 menggantikan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang akan dimansuhkan, iaitu dua tahun lebih awal berbanding perancangan asal.

Beliau juga bersetuju kemungkinan satu laporan baru dikeluarkan mengenai cara menambah baik keseluruhan sistem pendidikan negara pada masa depan, sebagai langkah penilaian semula secara berterusan.

Mengenai pendidikan teknik dan vokasional (VOCTECH), Muhyiddin berkata, ketika ini hanya kira-kira 10 peratus atau 40,706 daripada keseluruhan pelajar mengambil bidang itu.

Beliau berkata, sasaran ditetapkan Kementerian Pelajaran ialah meningkatkan bilangan itu sekali ganda iaitu kepada 20 peratus (81,000 pelajar) menjelang 2015.

Mengenai kebajikan guru, Muhyiddin berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, bersetuju peruntukan RM10 juta diberi kepada Yayasan Guru Malaysia Berhad.

Bagi menjaga kebajikan guru, Yayasan Guru Tun Hussein Onn ditubuhkan dijangka awal tahun depan

0 Response to "Wajib Lulus Sejarah"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel